רוצים לדעת את סוד ההצלחה?

אחת ממיומנויות העתיד החשובות, מיומנות שעל פי כל חוקרי ההצלחה מביאה את המיומנים בה באופן ישיר להצלחה, זו היכולת להתמיד, לדבוק במטרה, להמשיך לתרגל / להאמין / ליצור ולא לוותר.

למרות הידע הזה, דווקא היום אנו רואים התרופפות במקומות האלה: מבוגרים שלא בא להם לעבוד או להשקיע, ילדים שלא מוכנים להתאמץ ולהשקיע בלימודים או אפילו בתחביבים שלהם. למה זה קורה? ויותר חשוב – איך ניצור מציאות אחרת?

לפני כעשור פורסם מאמר פורץ דרך שבו נטען שתירגול או אימון מובילים להצלחה מקצועית. המחקר מפורסם בזה שהוא נקב במספר, עשרת אלפים שעות, או עשר שנים בממוצע, כנוסחת הפלא להצלחה והזמן הדרוש לחובבן להפוך למומחה בתחומו. המחקר המקורי נעשה על כנרים ופסנתרנים אבל מאז הורחב למומחים מסוגים שונים כמו ספורטאים, שחמטאים ועוד.

הרעיון הוא אותו רעיון: מאמץ מכוון, רצון והתמדה הם המפתח להצלחה.

לאחרונה יצא לאור ספר מעניין נוסף בנושא בשם "גריט" (GRIT) בספר הזה בודקת הפסיכולוגית המחברת עשרות מקרים של מצליחנים בתחומים שונים בעולם וקובעת כי נוסחת ההצלחה היא: התמדה+להט = הצלחה. היא חוזרת ומראה כיצד המתמידים מצליחים יותר מהמוכשרים. (ממליצה לקרוא!)

במקום הזה מעניין להביא כדוגמא את הטניסאית שחר פאר אשר יצא לי לקחת חלק בהרצאה שלה בה העידה על עצמה כי היא לא מוכשרת ולא נחשבה ״כשרון טבעי״ בטניס (הבחורה מדורגת מקום 11 בעולם!) וכי להישגיה הגיעה אך ורק בזכות ההתמדה שלה, בזכות החוסן הנפשי ובזכות היכולת להשקיע ולא לוותר! לשמוע משפט כזה מפיה היה מעורר השראה ממש!

גם מייקל ג'ורדן דיבר הרבה על התמדה ויכולת לקום מכשלון, אחד המשפטים הידועים שלו אמר:

החטאתי מעל 9000 זריקות בקריירה שלי. הפסדתי כמעט 300 משחקים. ב-26 הזדמנויות סמכו עלי לקחת את הזריקה המכרעת במשחק… ופספסתי. נכשלתי שוב ושוב ושוב בחיי – וזו בדיוק הסיבה להצלחתי!

כלומר, היכולת שלו לקום מכשלון, להמשיך ולהשקיע, להשתפר ולהתמיד היא זו שהביאה לדעתו להצלחה הבלתי נתפשת שלו.

אז כעת כשאנו מכירים את ההטיה המחקרית של התמדה מול כשרון, מעניין לראות עובדה נוספת: ישנם בעולם מחקרים שבדקו סינון מועמדים בקבלה לעבודה בהם רואים כי בכל זאת נטיית ליבם הטבעית של אנשים היא לבחור בבעלי הכשרון הטבעי ולא באלה  שהגיעו להשגים בזכות התמדה.

מה זה אומר עלינו?

אנחנו מקנאים? קשה לנו לפרגן למי שהצליח בזכות עבודה קשה כי זה מציב לנו מראה?

יותר קל לנו לחשוב שזה בזכות הכשרון שקיבל מישהו ״מלמעלה״?! נקודה למחשבה…

לסיום, ספרו לילדים ולילדות שלכם על חשיבות ההתמדה, זה נותן פתח לאופטימיות רבה ומראה כי כולנו יכולים להצליח ולהיות מעולים והכי טובים במה שנבחר.

נשמח לדוגמאות מהחיים שלכם ולשיתופים בקבוצת הפייסבוק שלנו.

הכותבת היא עו"ד קרין מוסקונה יוספידיס, היזמית והבעלים של Spark Academy   התוכנית הרב תחומית למיומנויות העתיד לילדים.

רוצים לקבל מאיתנו הודעה על פוסטים חדשים בנושא חינוך והשראה?
הירשמו כאן: