המסכים פה והם חלק משמעותי מחיינו – חלק שרק יילך ויגדל. בואו נצא מנקודת הנחה שרובנו חושבים שהטכנולוגיה מקלה על חיינו, מאפשרת התפתחות מהירה, מידע רב, גלובליזציה, שוויון הזדמנויות ועוד, וכמובן שהדבר בולט מאוד גם גם בכל הנוגע לקידמה בחינוך

ועדיין…

במבחן ההורים הגדול כנראה שרוב ההורים יאמרו כי הם מקבלים חלחלה כשהם רואים את הילדים ״תקועים מול המסך״ (ואני ביניהם!).  אבל בעצם, למה? והאם זה חייב להיות כך?

אם נשים רגע את החרדה האוטומטית שלנו שעולה ברגע שאנו רואים את הילד מול המסך ובאמת נלך לבדוק מה הוא עושה שם, אולי בעצם נגלה שהוא שומע פודאקסט?

או משחק במשחק לוגי אסטרטגי מעניין?

או אולי אפילו סתם צופה ביוטיוב, אבל בלי כתוביות ותוך כדי כך הוא לומד אנגלית?

או אולי משחק שחמט עם שחקנים מברזיל, אירופה או הודו?

הדוגמאות הללו הן לא סתם שליפות, אני רואה את זה אצלי בבית!

אז איך זה קורה בעצם?

פה אנחנו נכנסים לתמונה, אנחנו ההורים בתפקידנו כאלו שמנווטים את הרוח, את השיח וגם את הצפייה. במקום להגיד להם מה לא ודי עם המסך, בואו ננסה להציע להם דברים מעניינים לעשות איתו!

נציע 10 דברים, ועל שניים הם יידלקו? וואלה, הרווחנו!

הנה כמה טיפים מעשיים שאפשר להתחיל היום:

  1. תתקינו להם על הטאבלט / טלפון אפליקציות מעניינות למשל: לימוד אנגלית / משחקי מילים / שחמט אונליין – הבנים שלי אוהבים למשל את Wordle של האיות, Nonogram משחק שדורש ראייה מרחבית וחשיבה לוגית וגם את Unblock.
  2. תקבעו לכם יחד זמן צפייה קבוע בטלוויזיה כמשפחה (או אפילו רק האחים, העיקר שזה יהיה קבוע!) בו צופים במשהו מעורר השראה, דוקו על ביוגרפיה מעניינת, ערוץ טבע או הסטוריה, לא חסר… העיקר לחשוף לתוכן חדש.
  3. תורידו להם כמה פודקאסטים מעניינים, למשל לקטנים יש את "אדם צעיר" ו"אבא למה" של אורן פרבר (אחד המורים המדהימים ב-Spark) , לגדולים יותר שגם עוסקים בספורט הייתי הולכת על פודקאסטים שקשורים לספורט ולאימון מנטאלי, לאומץ, להצלחה ולחשיבה חיובית בספורט, יש מלא…
  4. קורסים / חוגי אונליין אינטראקטיביים, הילדים שלי לומדים עזרה ראשונה וחבישות באונליין ועושים קורסים של הדפסה בתלת מימד או חשיבה מתמטית (ראו הערה בסוף הכתבה).

זה הכי בקטנה, השינוי צריך להיות אצלכם, להבין שיש שימושים מעצימים למסכים ולהשקיע קצת זמן בחיפוש מה יתאים לילדים האישיים שלכם, פשוט ממש.

אצלי זה עובד ותאמינו לי, אני לא מדריכת הורים ולא אשת חינוך – אני בדיוק כמוכם, אמא שאכפת לה ובנוסף לזה גם משקיעה קצת זמן במחקר, בבדיקה ובחשיפה תמידית של הילדים לתכנים מעניינים.

 אצלי זה עבד ועובד כל יום מחדש – וגם אתם יכולים.

בעניין הזה אני מפנה אתכם לתוכנית האון ליין החדשנית שהקמנו בספארק, תוכנית אינטראקטיבית בשילוב שעורים חיים עם טובי המורים בארץ, עם ערכות ציוד וחומרים שמגיעות עד הבית וסדנאות מרתקות במגוון תחומים – החל מניסויים במדע, קדם רפואה, הדפסה בתלת מימד, פיצוח צפנים, רובוטיקה ותכנות דרך אדריכלות, צילום,  קוסמות משחקי תפקידים, תרבות יפן, סינית, חשיבה יצירתית ועוד.

כי כשהמסך מהווה חלון לחוויות מעצימות, מלמדות, מרחיבות אופקים ומעשירות, אנו מתחילים לראות את הפוטנציאל של ״שעות המסך״ הללו! בואו נעבוד עם הילדים ולא נגדם, כולנו נרויח

מקווה שקיבלתם קצת השראה😊 – נשמח לתגובות שיתופים וטיפים גם מכם!

רוצים לקבל מאיתנו הודעה על פוסטים חדשים בנושא חינוך והשראה?
הירשמו כאן: