מאת: עזי לוי, היועץ הפדגוגי הראשי בתכנית Spark Academy ומנהל בכיר במרכזי מחוננים

בקיץ האחרון נכנסנו למסעדה אסייתית בווינה, הזמנו מהמטבח השקוף את מנת הדגל המקומית ואמרו לנו לחזור לשולחן שלנו, מספר 26. רצינו לומר משהו למלצר, אבל הרמנו את הראש וראינו שאין מלצרים במסעדה הזו. זה היה מוזר מאוד…

בעודנו מנסים להבין מה קורה פה, הגיע רובוט שנע בקווים ישרים בין השולחנות תוך כדי צפצוף המתריע על הגעתו לשולחנות.

ואכן, גם לשולחן שלנו הגיע הרובוט הנייד, האיר באור את המנות שלנו, חיכה בסבלנות עד שלקחנו אותן ואפילו בירך אותנו בתיאבון! כולנו נפעמנו – זה היה מצחיק ומהנה ביותר.

הרובוט הזה עובד באופן כזה שהוא מתוכנת להכיר את הדרך לכל השולחנות ולהגיש את המנות הנכונות, אומנם אי אפשר לבקש ממנו מלח או עוד בקבוק סודה, אבל מאז מסתבר שגם הפונקציה הזו כבר קיימת בחלק מהמסעדות.

לאמן מכונה לעשות משהו שאנחנו צריכים, זה משהו שאנחנו כבר מכירים. אבל בחודשים האחרונים מתחוללת מהפיכה תעשייתית של ממש בעולם הבינה המלאכותית.

למעשה, אנו יכולים לשוחח עם מחשב על כל נושא שעולה בדעתנו.

ChatGPT היא תוכנה של בינה מלאכותית ש"לימדו אותה" להכיר טריליוני נושאים ורעיונות, ו"אימנו" אותה לענות באופן שירותי שייתן למשתמשים את התשובה המתאימה ביותר לשאלתם. זה נשמע כמו מדע בדיוני, כי זה באמת מה שכתבו בספרי מד"ב לפני חמישים שנה. המחשב מדבר איתנו, הוא עוזר לנו לסכם את העבודה שקיבלנו בבית ספר, הוא מתכנן לנו יום טיול בצפון הארץ, הוא יציע לנו מה לקנות מתנה ליומולדת של אבא והוא אפילו יכול לכתוב לנו שיר אהבה אם רק נבקש ממנו.

למעשה, הכלי החשוב הזה יכול למנף את הילדים שלנו ולסייע להם להיות יוצרים מהשורה הראשונה, כל זה במידה והם מאומנים ויודעים לשאול את השאלות הנכונות כמובן. ברגע שהילדים יידעו להשתמש בבינה המלאכותית הם יוכלו להיות מהירים יותר, יצירתיים יותר, להוביל רעיונות ולמצוא דרכים מגוונות למימוש שלהם.

במקביל ל-ChatGPT הושקו תוכנות רבות בתחום הוויזואלי, עם אפשרות ליצור תמונות שלא היו קיימות לפני הבקשה שלנו – אפשר לדמיין משהו והנה הוא קורם עור וגידים ומוצג לפנינו! תכנות אחרות מאפשרות ליצור גם סרטונים ואיורים שאפשר לתכנת משורת בקשה פשוטה. כל אלה יחד מהווים חלון לעולם חדש מופלא, ואנחנו מוכנים ומזמינים אתכם להיכנס לעולם הזה, ללמוד, להתנסות ולהתפתח.

העתיד כבר כאן!

כידוע לכם אנו מאמינים בחדשנות ובהכנת הילדים לעולם האמיתי ע"י לימוד ואימון בכלים מעשיים. ילדים שיכירו את התחומים הללו בגיל צעיר, ייהנו מיתרון משמעותי בהסתגלות למציאות החדשה.

ולכן, לאחר הפסח תעלה לאוויר תוכנית חדשה מבית Spark שתעסוק כולה בבינה מלאכותית והנגשתה לילדים באופן חוויתי ומהנה. אגב, תתפלאו לדעת שכבר קיימנו מס׳ שיעורים כאלה לילדים בכיתות ב׳ ו-ג׳ והתוצאה הייתה יוצאת מן הכלל!

(ואגב, את התמונה המלווה את הפוסט הזה יצרה בינה מלאכותית שביקשנו ממנה לדמיין איך תיראה ״מפלצת בינה מלאכותית ידידותית״…)

למעוניינים להכנס לרשימת ההמתנה נא לכתוב לנו מייל – office@sparkacademy.co.il

רוצים לקבל מאיתנו הודעה על פוסטים חדשים בנושא חינוך והשראה?
הירשמו כאן: